menu
Geef een of meerdere zoektermen op.
Gebruik dubbele aanhalingstekens om in de exacte woordvolgorde te zoeken.

Meeting RNW Oral History: Diversiteit omarmen? Ervaringen van Nederlands-Turkse en Nederlands-Marokkaanse studenten

Foto: Turkse Studenten Vereniging (TSV) 1988/1989

In de volgende bijeenkomst van het oral history research netwerk worden twee lopende interviewprojecten met studenten van Turkse en/of Marokkaanse afkomst besproken. Laura van Hasselt (UvA) presenteert haar project over de eerste Turkse Studentenvereniging in Nederland (TSV). Deze vereniging, opgericht in 1988, was bedoeld voor zowel studenten aan het HBO als de universiteit. Wat begon als een lokaal initiatief werd al snel een nationale studentenvereniging, die tot 2006 heeft bestaan. Dr Laura van Hasselt is docent en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam en is gespecialiseerd in publieksgeschiedenis.

 

Nb. Deze bijeenkomst is verplaatst naar oktober 2024. De precieze datum wordt nog bekend gemaakt. 

 

Ab Flipse en Norah Karrouche (VU) bespreken hun project over de ervaringen van Nederlands-Marokkaanse en Nederlands-Turkse eerstegeneratiestudenten aan de Vrije Universiteit Amsterdam die sinds de jaren 1980 geleidelijk een sociaal, cultureel en religieus diverse universiteit is geworden. Studenten, docenten en beleidsmedewerkers van de VU veronderstellen soms dat de identiteit en erfenis van hun instelling als neocalvinistische universiteit het een aantrekkelijke optie heeft gemaakt voor studenten met een islamitische achtergrond. Het interviewproject, dat wordt uitgevoerd door studenten, moet inzicht geven in de werkelijke motivaties en ervaringen van deze studenten die vanaf eind jaren tachtig de weg naar de Vrije Universiteit vonden. Dr Ab Flipse is universiteitshistoricus van de VU. Samen met dr Norah Karrouche coördineert hij het oral history project ‘Embracing diversity?’.

 

Met een respons van dr Nadia Bouras (Universiteit Leiden) Zij is o.a. auteur van Een Klas Apart. Geschiedenis van een Arabische school in Amsterdam, waarin ze de geschiedenis van de Bouschra-school beschrijft op basis van getuigenissen en haar eigen levensverhaal.

 

Meer informatie.