De collectie is nog niet gedigitaliseerd en daarom niet direct in te zien bij Beeld & Geluid. Digitalisering kan wel worden aangevraagd bij Beeld & Geluid via: zakelijk@beeldengeluid.nl
De geïnterviewden zijn allen Utrechtenaren die spreken over hun ervaringen in dagelijks leven en werk tijdens de bezettingsperiode 1940-45. Aan de orde komt: de inval van de Duitsers in mei 1940, razzia’s in Utrecht en de NSB. Leo van Rhenen hield de interviews uit interesse voor het (dagelijks) leven in Utrecht tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De collectie is nog niet gedigitaliseerd en daarom niet direct in te zien bij Beeld & Geluid. Digitalisering kan wel worden aangevraagd bij Beeld & Geluid via: zakelijk@beeldengeluid.nl
Deze collectie bevat in feite twee soorten interviews. Allereerst interviewde Esther Boukema in 1988 de van oorsprong Poolse grafisch ontwerper Cyprian Kościelniak over de karakteristieken van een goed affiche, de functie van de poster, de relatie affiche – maatschappij, de relatie affiche – kunst, het belang van het ontwikkelen van een eigen stijl en het werk van Kościelniak zelf.
Dit interview gaat daardoor niet alleen over het vakgebied en de technische kant van grafische vormgeving maar eveneens over maatschappijkritiek. Kościelniak staat hiermee in lijn met zijn vader Władysław Kościelniak, een kunstenaar en fervent columnist. Dit gesprek heeft Boukema verwerkt in een afstudeerscriptie voor de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. Het interview is in het Engels.
Ten tweede interviewden Esther Boukema en Assi Kootstra een achttal (anonieme) eindexamenstudenten grafische vormgeving met betrekking tot hun motivatie en ambities. Dit achttal werd gezamelijk geïnterviewd. Deze informatie was bedoeld voor een publicatie in de vorm van een (eindexamen)krant van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.
De volgende personen zijn geïnterviewd:
De collectie is nog niet gedigitaliseerd en daarom niet direct in te zien bij Beeld & Geluid. Digitalisering kan wel worden aangevraagd bij Beeld & Geluid via: zakelijk@beeldengeluid.nl
Het interview met Rolf Schuursma (geb. 1931) werd gehouden t.b.v. een onderzoek naar (de geschiedenis van) het geluidsarchief van SFW, resulterend in Lauwers’ De interviewcollecties bij Stichting Film en Wetenschap, Een audiografisch overzicht, deel 1, Amsterdam: Stichting Film en Wetenschap (SFW-werkuitgave no.8), 1995. Daarin is de eerste tien jaar van de interviewcollectie van het geluidsarchief geïnventariseerd.
Het gesprek gaat over de ontwikkeling van het Historisch Geluidsarchief binnen het Instituut voor Geschiedenis van de Rijks Universiteit Utrecht (RUU) in 1961 tot en met de incorporatie van dit archief in de Utrechtse SFW in 1970. Schuursma speelde in het hele proces een cruciale rol. Naast de acquisitie van een grote hoeveelheid radiomateriaal maakte hij aan de RUU een start met de interviewcollectie. Hij verhuisde in 1970 mee naar SFW en werd hoofd van de aldaar nieuw gevormde afdeling Documentatie. Later vervulde hij nog andere functies binnen de stichting tot 1980, toen hij bibliothecaris van de Erasmus Universiteit Rotterdam werd. Tussen 1985 en 1992 was hij lid van de Raad van Advies van SFW.
De collectie is nog niet gedigitaliseerd en daarom niet direct in te zien bij Beeld & Geluid. Digitalisering kan wel worden aangevraagd bij Beeld & Geluid via: zakelijk@beeldengeluid.nl
Van Gildestein naar Uithof: 150 jaar diergeneeskundig onderwijs in Utrecht
Hoofdauteur: C. Offringa
Utrecht : Faculteit der Diergeneeskunde R.U. Utrecht, 1971-1981. – 2 dl
De interviews zijn gehouden ten behoeve van de historische studie door C. Offringa, Van Gildestein naar Uithof, heden ten dage bekent als het Utrecht Science Park. In 1951 besloot de Universiteit Utrecht om de faculteit Diergeneeskunde te verplaatsen van de oude locatie van de Rijks Veeartsenijschool aan de Biltsstraat naar de Uithof. Sinds 2011 is de naam omgedoopt tot het Utrecht Science Park.
Het eerste deel verscheen in 1971 als proefschrift met de titel: Van Gildestein naar Uithof: 150 jaar diergeneeskundig onderwijs in Utrecht. Het tweede deel verscheen in 1981. De twee volumes zijn een bron van informatie vormen voor verschillende groepen historici. De inhoud is meer dan een dorre opsomming van feiten, meer dan een bundeling van jaarverslagen of gegevens uit almanakken. De tekst is bovendien goed gedocumenteerd. De inhoud van de stof heeft de auteur voor problemen gesteld, hetgeen niemand zal verwonderen die probeert een overzicht te geven van ‘moderne’ ontwikkelingen in de instituten van onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, en bovendien deze tracht te plaatsen in de sociale en politieke omstandigheden van de periode.
Vandaar dat de auteur zich van hulptroepen heeft verzekerd, voor een belangrijk deel oud-hoogleraren, die in de periode nog actief zijn geweest.
De volgende oud-hoogleraren werden geïnterviewd:
Interviewers: S.R. Numans, R.L. Schuursma
Voor meer informatie over de interviews en de geïnterviewden, zie: SFW werkuitgave no. 8 (1995), pp. 5, 38, 44.
Emyu in het Centraal Museum voor de tentoonstelling “Ik neem je mee, van rugzak naar museum”
Foto-expositie:
DE WEDEROPBOUW VAN MIJN LEVEN
Opera:
stadsopera onderweg
Tentoonstelling:
Ik neem je mee
En vele andere culturele co-creaties op basis van de oral history interviews
Op de website van Ongekend Bijzonder vind je levensverhalen van vluchtelingen die de afgelopen 40 jaar naar Nederland zijn gekomen. Het oral history project Ongekend Bijzonder legde 248 levensverhalen vast als onderdeel van de hedendaagse geschiedenis.
Op basis van het Nederlandse project Ongekend Bijzonder is het Europese project Specially Unknown opgezet. Een internationaal oral history project waarbij verhalen werden verzameld van vluchtelingen over hun reis naar en leven in Europa.
Daarnaast zijn er een aantal culturele presentaties gemaakt op basis de oral history interviews van Ongekend Bijzonder.