menu

Ooggetuigen vertellen

 

Hoe was de bezetting tijdens de jaren ’40 voor hen? En na de bevrijding? Een ooggetuige vertelt.

 

Voor wie?
Groep 7 en 8

 

Werkvorm
Een ooggetuige vertelt zijn of haar persoonlijke verhaal over de Slag om Arnhem in het Airborne Museum of in de klas. ‘Ooggetuigen vertellen’ is alleen te boeken in combinatie met het educatieve programma Koffers vol verhalen.

 

Duur
60 minuten

 

Voor wie?
Eerste klas VMBO, HAVO en VWO

 

Werkvorm
Een ooggetuige vertelt zijn of haar persoonlijke verhaal over de Slag om Arnhem in het Airborne Museum of in de klas. ‘Ooggetuigen vertellen’ is alleen te boeken in combinatie met een van onze educatieve programma’s.

 

Duur
60 minuten

 

Koffers met verhalen

De leerlingen krijgen eerst een interactieve introductie over de Slag om Arnhem en gaan vervolgens zelfstandig in het museum met hun koffer op onderzoek uit. Nadat de leerlingen het verhaal van hun koffer hebben leren kennen, delen ze hun bevindingen met elkaar. Afsluitend wordt er een bezoek gebracht aan de Airborne Experience in de kelder.

De les Koffers vol Verhalen sluit naadloos aan op het canonvenster De Tweede Wereldoorlog.

 

Voor wie?
Groep 5, 6, 7 en 8

 

Werkvorm
Zelfstandig werken, samen beginnen en samen eindigen

 

Duur
Twee uur inclusief bezoek Airborne Experience in de kelder

 

 

Voor wie
Eerste klas VMBO, HAVO, VWO (NL/EN/TTO). Speciaal Onderwijs? Neem contact met ons op.

 

Werkvorm
Zelfstandig werken na gezamelijke introductie, met gezamelijke afsluiting.

 

Duur
Twee uur, inclusief bezoek Airborne Experience.

Jong in oorlog

In de videoserie Jong in oorlog vertellen ooggetuigen over hun kindertijd in de Tweede Wereldoorlog. De filmpjes zijn ingedeeld naar thema en duren ongeveer 10 minuten. Ze zijn in samenwerking met Schooltv speciaal ontwikkeld om in de klas te gebruiken. Inmiddels zijn er 24 filmpjes over uiteenlopende onderwerpen.

Wij zijn vrij

Wat is vrijheid? Hoe is het als je je vrijheid verliest? Op de website wijzijnvrij.org vind je vier persoonlijke verhalen over onvrijheid, de Tweede Wereldoorlog en oorlogen van nu. Vier mensen vertellen hoe hun leven eruitzag toen ze nog vrij waren, hoe alles opeens veranderde én hoe belangrijk vrijheid nu voor hen is. Door te kijken en luisteren naar de verhalen op deze website leren kinderen na te denken over de waarde van vrijheid voor henzelf en anderen. 

 

 

Blik op vrijheid

Educatieve handleiding samengesteld door: Jan Durk Tuinier, Stichting Vredeseducatie
Lesmateriaal voor groep 7 en 8 bassisschool, middelbare scholen en MBO’s

 

De docentenhandleiding is hier te downloaden als pdf

Met het educatieve programma van ’Blik op Vrijheid’ leven leerlingen mee met de verhalen van de hoofdpersonen. Hoe voelt het om als kleine jongen je stad verwoest aan te treffen en onder te moeten duiken in een andere stad? En wat doet het met je als je je in een nieuw land moet melden bij de politie als vluchteling? Wat gebeurde er eigenlijk in 1956 in Hongarije en waren kwamen er in de jaren 70 bannelingen uit Chili? Met deze en vele andere vragen gaan leerlingen aan de slag na het zien van de 6 filmportretten van Teun Jordaan (1940), Otto Szauer (1956), Benito Sanchez en Coty Salazar (1976), Ziba Nilian (1994), Abdel Tarakji (2012) en Sham Hassan (2016). De kijkwijzer, bijbehorende vragen  en andere creatieve werkvormen staan beschreven in het eerste deel van de educatieve handleiding. 

Meer over educatie

 

De emigratie generatie

Tijdens het onderwijsproject De emigratie generatie gaan kinderen tussen 10 en 14 jaar in kleine groepjes de migratieverhalen van opa’s en oma’s verzamelen. De kinderen genieten van de verhalen van migrantenouderen en verdiepen zich in hun levens. De emigratie generatie opent kinderen de ogen en leert hen tegelijkertijd allerlei nieuwe vaardigheden. Van het houden van een goed interview tot het presenteren van hun zelfgeschreven verhaal.

 

In mijn buurt

Stichting In mijn Buurt staat voor leren door ontmoeting tussen jong en oud. Sinds 2015 koppelen wij basisschoolleerlingen aan ouderen met als doel begrip voor de ander te creëren en vooroordelen te doorbreken. Tijdens persoonlijke ontmoetingen interviewen de kinderen ouderen over een deel van de Nederlandse geschiedenis, zoals het koloniale verleden, migratie of de Tweede Wereldoorlog. In workshops leren de kinderen hoe zij zelf de verhalen kunnen doorvertellen.

 

Dit ontmoetingsonderwijs, waar inmiddels ruim 3000 kinderen aan deelnamen, is een nieuwe manier van leren. Niet de lesboeken staan centraal, maar het contact tussen verschillende generaties en de persoonlijke historie van mensen in de eigen buurt. Aan het eind van het programma ontvangen de leerlingen de titel Erfgoeddrager, waarmee ze beloven verantwoordelijkheid te nemen voor het verhaal van de oudere en hun buurt.

 

Verhalenhuis Belvédère

Voor (Rotterdamse) scholen maakt Verhalenhuis Belvédère educatieve programma’s op maat over burgerschap, taal en de ontmoeting met de stad.

 

Burgerschap / Ontmoeten

Het Verhalenhuis biedt een laagdrempelige ontmoetingsplek waar je kennis maakt met de verhalen van Rotterdammers. Met deze ontmoetingen worden verbindingen gelegd en vooroordelen doorbroken. Je maakt kennis met nieuwe perspectieven en andere denkwijzen en je verbindt je met de stad.

 

Migratiegeschiedenis

Het Verhalenhuis organiseert workshops en faciliteert ontmoetingen waarin de (migratie)geschiedenis van verschillende Rotterdamse gemeenschappen centraal staat: om in verbinding met elkaar te komen is het van belang om kennis te nemen van elkaars geschiedenis.

 

Verhaal & Taal

We nodigen leerlingen uit om te vertellen over hun leven en een nieuwsgierige en luisterende houding aan te nemen. Verhalen zijn een laagdrempelige manier om met taal bezig te zijn en kunnen een brug vormen tussen de leerling en zijn omgeving.

Ooggetuigen in de klas

Veel leraren nodigen gastsprekers/gastdocenten uit in de klas als zij lesgeven over de Tweede Wereldoorlog. Deze gastsprekers zijn meestal mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt en daarover vertellen in de klas.

 

Nu steeds minder ooggetuigen van de Tweede Wereldoorlog onder ons zijn is de vraag of, en zo ja, hoe, gefilmde interviews met ooggetuigen van de de Tweede Wereldoorlog gebruikt kunnen worden om deze lacune op te vangen.

Ancestors unKnown Nederland

De verborgen verhalen die via genealogisch speurwerk aan het licht komen, worden toegevoegd aan het lesprogramma. Zo wordt er niet alleen ‘geschreven’ over, maar ook ‘geschreven’ door leerlingen zelf.

 

Op zoek naar familiegeschiedenis
Ancestors unKnown Nederland is bestemd voor basis- en middelbaar onderwijs. Leerlingen worden uitgenodigd om op zoek te gaan naar hun voorouders en hun familiegeschiedenis via oral history interviews, stamboomonderzoek en archiefonderzoek. Tegelijkertijd krijgen ze geschiedenislessen aangeboden die een meerstemmig perspectief bieden op koloniale en migratiegeschiedenissen.

 

Bekijk de kennisclip over Ancestors unKnown hieronder:

De  Ancestors unKnown Familie Verhalen Toolkit voor families is vanaf dit najaar te koop.

 

Misschien heb je onze Familie Verhalen Toolkit al  op de sociale media voorbij zien komen. Een pakket waarmee kinderen in gesprek kunnen gaan met hun familie(s) en verhalen kunnen delen.

 

De Toolkit bevat een boekje met vragen en opdrachten, Familie verhalen kaarten, een Familie-verhalen boekje, een stamboomvel, ideeen voor verschillende activiteiten met de familie en meer….

 

De toolkit is een van de projecten van de alliantie ‘De ongelooflijke verhalen van onze voorouders’.

 

De Familie Verhalen Toolkit is samengesteld door Dana Saxon (oprichtster van Ancestors unKnown) en Helen Sumter (projectmanager Ancestors unKnown Nederland) , vormgegeven door Helma Timmermans en (eind)redactie door Maartje Oome