menu

De wereld van de Oost

Hier vind je de werkvormen die bij De Wereld van de Oost en de film De Oost zijn ontwikkeld. De werkvormen zijn gericht op het gesprek in de klas en onderzoek doen vanuit een multiperspectieve benadering. Ze zijn inzetbaar bij vakken als geschiedenis, CKV, (mbo) burgerschap of projectonderwijs en het hoger onderwijs.

 

De film De Oost is op aanvraag beschikbaar voor vertoningen op school en het hoger onderwijs via Movies that Matter. U kunt de film hier aanvragen. Voor verzoeken omtrent workshops en overige vragen kunt u mailen naar info@dewereldvandeoost.nl.

 

De werkvormen sluiten aan bij DE VERHALEN op De Wereld van De Oost. Deze geven vanuit vijf perspectieven context bij de gebeurtenissen uit De Oost en gaan in op een breder tijdvak dan de film. In de Q&A lees je meer over de film, de periodisering en perspectieven.

 

Voor sommige werkvormen is het nodig om eerst De Oost te kijken, dit wordt per werkvorm aangegeven. Voor De Oost geldt een leeftijdsgrens van 16+, DE VERHALEN zijn inzetbaar vanaf de 3e klas. Je kunt binnen DE VERHALEN ook zelf op zoek gaan naar geschikt bronmateriaal voor jouw les. Wil je snel zoeken naar specifieke onderwerpen? Gebruik dan de werkvorm Begrippenlijst.

 

Molukse gemeenschap

© foto: Jikke Göbel van Tongeren

 

 

 

Bij Oral History leggen we persoonlijke herinneringen van ooggetuigen vast door middel van interviews. Deze persoonlijke verhalen geven het verleden kleur. Soms is dit lastig met objectieve bronnen in het depot. De verhalen vertellen de menselijke kant van de geschiedenis en raken ons. In dit Oral History project maken de leerlingen van Lingecollege kennis met de geschiedenis van de Molukse gemeenschap in Tiel.

 

Het project begint met een interview les op school door schrijver Ronald Giphart en een introductie op de Molukse geschiedenis door Benji Sariwating van Buah Hati. Vervolgens gaan de leerlingen naar het Regionaal Archief Rivierenland voor een rondleiding door het depot met verschillende archiefstukken over de geschiedenis van Molukkers in Tiel. Na de rondleiding interviewen ze in groepjes een Molukse oudere over zijn of haar leven. In de laatste stap kiezen de leerlingen tussen een schrijfworkshop van Giphart of een workshop van vakdocent Ninja Heevel van Zinder en maken ze een artikel of illustratie voor een gezamenlijke krant.

Veteraan in de klas

Schaarsbergen - De oefening Falcon Autumn is in volle hevigheid begonnen. Maandag is de air assault aanval op het oefendorp Marnehuizen door het 12e Infanterie bataljon luchtmobiel. Opweg naar de oefening, in de Chinook. foto: Evert-Jan Daniels

In het kader van de tentoonstelling ‘De rode baret’, over 25 jaar Luchtmobiele Brigade, werken het Veteraneninstituut en het Airborne Museum samen om het verleden aan de actualiteit te koppelen.

Als uitbreiding op de educatieve programma’s ‘Koffers vol verhalen’ en de ‘Vriendschapsarmband’ kunnen scholen een veteraan van de Luchtmobiele Brigade in het museum horen vertellen over zijn of haar ervaringen tijdens verschillende missies. Wat doen Nederlandse militairen nu eigenlijk en wat maken ze zoal mee?

 

Voor wie
VMBO, HAVO, VWO

 

Werkvorm
Veteraan in de klas. Alleen te boeken in combinatie met een van de educatieve programma’s.

 

Duur
60 minuten

Ooggetuigen vertellen

 

Hoe was de bezetting tijdens de jaren ’40 voor hen? En na de bevrijding? Een ooggetuige vertelt.

 

Voor wie?
Groep 7 en 8

 

Werkvorm
Een ooggetuige vertelt zijn of haar persoonlijke verhaal over de Slag om Arnhem in het Airborne Museum of in de klas. ‘Ooggetuigen vertellen’ is alleen te boeken in combinatie met het educatieve programma Koffers vol verhalen.

 

Duur
60 minuten

 

Voor wie?
Eerste klas VMBO, HAVO en VWO

 

Werkvorm
Een ooggetuige vertelt zijn of haar persoonlijke verhaal over de Slag om Arnhem in het Airborne Museum of in de klas. ‘Ooggetuigen vertellen’ is alleen te boeken in combinatie met een van onze educatieve programma’s.

 

Duur
60 minuten

 

Koffers met verhalen

De leerlingen krijgen eerst een interactieve introductie over de Slag om Arnhem en gaan vervolgens zelfstandig in het museum met hun koffer op onderzoek uit. Nadat de leerlingen het verhaal van hun koffer hebben leren kennen, delen ze hun bevindingen met elkaar. Afsluitend wordt er een bezoek gebracht aan de Airborne Experience in de kelder.

De les Koffers vol Verhalen sluit naadloos aan op het canonvenster De Tweede Wereldoorlog.

 

Voor wie?
Groep 5, 6, 7 en 8

 

Werkvorm
Zelfstandig werken, samen beginnen en samen eindigen

 

Duur
Twee uur inclusief bezoek Airborne Experience in de kelder

 

 

Voor wie
Eerste klas VMBO, HAVO, VWO (NL/EN/TTO). Speciaal Onderwijs? Neem contact met ons op.

 

Werkvorm
Zelfstandig werken na gezamelijke introductie, met gezamelijke afsluiting.

 

Duur
Twee uur, inclusief bezoek Airborne Experience.

Ongekend bijzonder

 

Het bronmateriaal van Ongekend Bijzonder, zoals dat op deze website wordt gepresenteerd, kan goed gebruikt worden in het onderwijs. Met name geldt dat voor het voortgezet onderwijs bij vakken als geschiedenis en maatschappijleer.

 

Op basis van het boek van Elias van der Plicht – Achterlaten en opnieuw beginnen is een tijdlijn gemaakt van “400 jaar vluchtelingen in Nederland”.

 

Naast het gebruik van het Ongekend Bijzonder materiaal voor geschiedenislessen is het ook in te zetten bij lessen maatschappijleer.

Verschillende onderwerpen komen in het bronmateriaal van Ongekend Bijzonder aan de orde, die als hedendaags thema kunnen worden besproken:

 

  • discriminatie
  • uitsluiting
  • identiteit
  • integratie
  • normen en waarden
  • vooroordelen

 

Al deze onderwerpen kunnen geïllustreerd worden met fragmenten uit de levensverhalen die in Ongekend Bijzonder zijn verzameld. Een deel van de fragmenten is thematisch gerangschikt.

topics

Topics die met interviewfragmenten worden ondersteund zijn:

 

 

Het Ongekend Bijzonder materiaal kan zo een inspiratieve bron zijn voor docenten geschiedenis en maatschappijleer.

 

Verhaal van mijn vlucht

 

Leerlingen die op het puntje van hun stoel zitten. Die inzien dat niet alles is wat het lijkt. En die begrijpen dat vluchtelingen vaak hele moeilijke keuzes moeten maken.

Dit biedt Verhaal van mijn vlucht. 

 

Online leerlingenpakket

 

Docententraining

Jong in oorlog

In de videoserie Jong in oorlog vertellen ooggetuigen over hun kindertijd in de Tweede Wereldoorlog. De filmpjes zijn ingedeeld naar thema en duren ongeveer 10 minuten. Ze zijn in samenwerking met Schooltv speciaal ontwikkeld om in de klas te gebruiken. Inmiddels zijn er 24 filmpjes over uiteenlopende onderwerpen.

Blik op vrijheid

Educatieve handleiding samengesteld door: Jan Durk Tuinier, Stichting Vredeseducatie
Lesmateriaal voor groep 7 en 8 bassisschool, middelbare scholen en MBO’s

 

De docentenhandleiding is hier te downloaden als pdf

Met het educatieve programma van ’Blik op Vrijheid’ leven leerlingen mee met de verhalen van de hoofdpersonen. Hoe voelt het om als kleine jongen je stad verwoest aan te treffen en onder te moeten duiken in een andere stad? En wat doet het met je als je je in een nieuw land moet melden bij de politie als vluchteling? Wat gebeurde er eigenlijk in 1956 in Hongarije en waren kwamen er in de jaren 70 bannelingen uit Chili? Met deze en vele andere vragen gaan leerlingen aan de slag na het zien van de 6 filmportretten van Teun Jordaan (1940), Otto Szauer (1956), Benito Sanchez en Coty Salazar (1976), Ziba Nilian (1994), Abdel Tarakji (2012) en Sham Hassan (2016). De kijkwijzer, bijbehorende vragen  en andere creatieve werkvormen staan beschreven in het eerste deel van de educatieve handleiding. 

Meer over educatie

 

De Lessen van Dolle Mina

Voor de docent is in elk lespakket achtergrondinformatie over het thema, een handleiding en een antwoordvel opgenomen. Eén kennisclip plus lespakket is geschikt voor een les van ca. 50 minuten. De vier kennisclips en bijbehorende lespakketten hebben ieder een eigen thema: