Gehonoreerd door:
NWO Open Science Fund Creatieve Industrie – KIEM programma
Meer informatie:
https://www.nwo.nl/projecten/osf232101
Onderzoeker:
dr. Sanneke Stigter
s.stigter@uva.nl
OH-CORE zal samen met DANS-KNAW en SURF worden uitgewerkt in het verlengde van het infrastructurele onderzoeksproject Oral History – Stories at the Museum around Artworks (OH-SMArt) en ter ondersteuning van het NWO-OC XS onderzoek Smart Care. Het doel is om het duurzaam bewaren en veilig ontsluiten van uniek bronmateriaal voor de sociale- en geesteswetenschappen aanzienlijk te verbeteren. Met interviewmateriaal van de Universiteit van Amsterdam en bestaande infrastructurele componenten, ontwikkelen SURF en DANS-KNAW een dynamische virtuele oral history onderzoeksomgeving, waarin door de data-eigenaar geautoriseerde onderzoekers kunnen samenwerken. Het nieuwe systeem zal generiek inzetbaar zijn en eenvoudig in te bedden in de nationale digitale onderzoeksinfrastructuur.
Titel: Brabantia Nostra: een gewestelijke beweging voor fierheid en ‘schoner’ leven 1935-1951
Auteur: Jan van Ousheusden
Uitgever: Stichting Zuidelijk Historisch Contact, Tilburg, 1990
ISBN: 9070641348
Voor zijn proefschrift interviewde Jan van Oudheusden tussen 1987-1989 tien oprichters en leden van Brabantia Nostra. Brabantia Nostra (=ons Brabant) was een Nederlands sociaal-cultureel tijdschrift dat heeft bestaan van 1935 tot 1951. Het tijdschrift zette zich in voor de ontwikkeling van een eigen (Noord-)Brabantse cultuur, die onder meer geïnspireerd was door de Rooms-Katholieke Kerk en de Bourgondische levenswijze.
De volgende personen werden geïnterviewd:
Foto: Rose Mary Allen interviewt vrouw op Curaçao in de jaren 80.
Sinds de jaren 50 hebben visionaire pioniers zoals Paul Brenneker, Elis Juliana, Bòi Antoin en Rose Mary Allen zich gewijd aan het verzamelen van oral history interviews op de Nederlandse Caraïben. Deze interviews bevatten persoonlijke verhalen, tradities, liederen, spreekwoorden en taal van oudere generaties in dat gebied. Een deel van dit materiaal is gedigitaliseerd en toegankelijk voor een breed publiek, maar ook een groot deel bevindt zich nog op verouderde cassettebandjes en VHS-Tapes. Als dit materiaal niet snel gedigitaliseerd wordt, dreigen belangrijke verhalen binnen de geschiedenis verloren te gaan.
In nauwe samenwerking met Rose Mary Allen, Beeld en Geluid, DANS en het Nationaal Archief Curaçao, gaat het Knooppunt Sprekende geschiedenis in 2024 aan de slag met het digitaliseren, toegankelijk maken en presenteren van de oral history interviews die Rose Mary Allen afnam. Dit waardevolle materiaal, dat is opgenomen tussen 1980 en 1995, omvat interviews met mensen op de eilanden, migrerende gemeenschappen en (klein)kinderen van tot slaafgemaakten. Het vormt belangrijk bronmateriaal voor een diepgaande en gelaagde geschiedschrijving van de Caraïben en draagt bij aan de identiteitsvorming van huidige en toekomstige generaties.
Het project heeft als doel:
Met het project Storianan Skondi di Karibe streven we ernaar de verhalen van het verleden te behouden voor de toekomst. Door samen te werken, hopen we een brug te slaan tussen generaties, culturen en gemeenschappen, waarbij het rijke erfgoed van de Caraïben tot leven komt voor een nieuwe generatie.
Blijf onze website en sociale mediakanalen volgen voor meer informatie over het project, de voortgang en de betrokken partners.
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds.
|
|
Toen gewoon, achteraf bijzonder
Henny van Harten-Boers
Uitgever: Stichting landgoed Fraeylemaborg, Slochteren
ISBN: 9789080484603
De oral history van het landgoed Fraeylemaborg in Slochteren. De Fraeylemaborg is nog tot 1972 particulier bewoond, daarna werd het een museum. Daardoor waren er lange tijd nog mensen die uit eigen beleving konden vertellen over het leven op dit historische landgoed. Henny van Harten sprak met leden van de familie, kamermeisjes, pachters en omwonenden. De herinneringen van deze mensen zijn levendig en gedetailleerd en beslaan de periode van 1920 tot 1970.
De titel van het boek is ontleend aan een uitspraak van Louise Thomassen à Thuessink van der Hoop van Slochteren (1915-2008): ,,We vonden het altijd heel gewoon, maar achteraf besef je: nou, dat was toch wel bijzonder!”
Joos Florquin
Ten huize van … is een Vlaams praatprogramma dat in 1957 voor het eerst op TV1 (Eén) te zien was.
Presentator Joos Florquin bezocht elke aflevering een Bekende Vlaming of Bekende Nederlander en interviewde hem in zijn eigen woning. Hij installeerde zich drie dagen lang in het huis van de persoon in kwestie, terwijl zijn cameraploeg beeldopnames maakte. De meeste geïnterviewden waren afkomstig uit de politieke of culturele wereld. De eerste gast was Gerard Walschap. Daarna volgden er ruim 250.
In de loop der decennia interviewde Florquin een indrukwekkend aantal personen. De interviews werden achteraf neergeschreven, gebundeld en gepubliceerd in een reeks boeken. Toen Florquin in 1978 overleed werd het programma ook lange tijd stopgezet.
Pas in de jaren 90 verschenen er nieuwe afleveringen rond “Ten huize van”, ditmaal met Edward De Maesschalck als interviewer (34 afleveringen). Vanaf 2003 nam Frieda Van Wijck de presentatie over.
Naam | Uitzending | Boekdeel |
Aafjes Bertus | 1969 | 7 |
Alfrink Bernardus J. | 1971 | 9 |
Aubroeck Karel | 1958 | 2 |
Avermaete Roger | 1962 | |
Baekelmans Lode † | 1963 | 3 |
Baie Eugène † | 1961 | 10 |
Baksteen Dirk † | 1963 | 3 |
Baksteen Gerard † | 1963 | 3 |
Baur Frank † | 1960 | 16 |
Boon Constant | 1977 | 17 |
Boon Louis-Paul (2) † | 1971 | 8 |
Bosmans Phil | 1978 | 15 |
Bovy Vina | 1977 | 18 |
Brachin Pierre | 1967 | 8 |
Broekx P. † | 1965 | 16 |
Brugmans Henk | 1962 | 18 |
Brulez Raymond † | 1959 | 1 |
Burssens Amaat | 1962 | |
Cardijn Jozef † | 1962 | 3 |
Carmiggelt Simon (2) | 1972 | 9 |
Caspeele Hendrik | 1973 | |
Claes Ernest † | 1958 | 1 |
Collaer Paul | 1961 | |
Collin Fernand | 1964 | 3 |
Contrijn Jef | 1974 | |
Cool August | 1968 | 7 |
Coppé Albert (2) | 1973 | 10 |
Cornelis Hendrik | 1971 | |
Cox Jan † | 1976 | 17 |
Craeybeckx Lode † | 1966 | 4 |
Daan Lea | 1969 | |
Daisne Johan † | 1972 | 10 |
Darciel Elsa | 1975 | |
De Bock Eugène † | 1962 | 16 |
De Boeck Felix | 1958 | |
De Boeck Felix | 1967 | 1 |
De Clerck Oscar † | 1960 | |
Declerck Richard | 1977 | 17 |
De Coen Jeanne † | 1961 | |
De Cuyper Floris † | 1959 | |
De Hartog Jan | 1965 | 4 |
De Jong Marinus | 1959 | 18 |
De Keyser Paul † | 1961 | |
De Leebeeck Maria | 1977 | |
Delwaide Leo † | 1969 | 8 |
De Man Yvonne † | 1965 | 4 |
De Mayer Aloïs † | 1963 | |
Demedts André | 1968 | 6 |
De Meester Johan | 1965 | |
De Meester Louis | 1969 | 16 |
De Meyer Willem | 1964 | 14 |
De Muynck Gust | 1965 | 4 |
Den Doolaard A. (2) | 1971 | 9 |
Denys Willem (2) | 1978 | 15 |
De Pillecyn Filip † | 1959 | 1 |
De Raeymaeker Louis † | 1966 | 17 |
De Ridder André † | 1961 | 1 |
De Schryver August | 1968 | 7 |
De Smedt Emiel J. | 1977 | 15 |
De Smet Léon † | 1961 | 2 |
De Spot Jan † | 1977 | 16 |
De Sutter Ignace | 1977 | 14 |
De Sutter Jules † | 1967 | 15 |
De Troyer Prosper † | 1958 | 1 |
De Vocht Lodewijk † | 1958 | 13 |
De Vree Paul | 1972 | 13 |
De Waele Fernand J.M. † | 1966 | |
De Wit Gaspar † | 1961 | |
Diels Herman | 1968 | |
Diels Joris | 1968 | 6 |
Dille Denijs (2) | 1975 | 13 |
Dumon André † | 1963 | |
Elaut Leon † | 1965 | 4 |
Elsing Johan-Mark | 1977 | 15 |
Elström Harry | 1960 | |
Eyskens Gaston (2) | 1974 | 11 |
Fayat Hendrik | 1976 | 15 |
Gerlo Aloïs | 1973 | 13 |
Gevers Marie † | 1963 | 17 |
Geyl Pieter † | 1961 | 2 |
Gheyselinck Roger † | 1970 | |
Gijsen Marnix | 1959 | 1 |
Gijsen Marnix | 1974 | 12 |
Gilliams Maurice | 1968 | 5 |
Goris René | 1975 | 12 |
Grammens Flor | 1972 | 9 |
Gronon Rose † | 1969 | 6 |
Gunzburg Nico | 1967 | 9 |
Haanstra Bert | 1976 | 13 |
Haasse Hella (2) | 1975 | 12 |
Haesaerts Paul † | 1966 | 17 |
Hagedoorn Georgette (2) | 1975 | 13 |
Helman Albert | 1976 | 14 |
Herberigs Robert † | 1960 | |
Herckenrath Antoon † | 1974 | 12 |
Herreman Raymond † | 1960 | 2 |
Heymans Corneel † | 1963 | 3 |
Hoste Marcel A.J. † | 1974 | 18 |
Hullebroeck Emiel † | 1958 | 1 |
Indestege Luc † | 1965 | 5 |
Jacquemyns Pol † | 1967 | 16 |
Janssens Magda † | 1971 | 10 |
Jespers Floris † | 1959 | 5 |
Jespers Oscar † | 1958 | 5 |
Jonckheere Karel | 1968 | 5 |
Kimpe Reimond † | 1964 | 3 |
Knuvelder Gerard | 1974 | 14 |
Kuypers Julien † | 1962 | 5 |
Lamberty Max † | 1960 | 5 |
Lampo Hubert (2) | 1973 | 10 |
Langui Emile † | 1969 | 6 |
Lauwereys Modest † | 1962 | |
Leemans Victor † | 1967 | 7 |
Leys Fanny | 1960 | 5 |
Liebaers Herman | 1973 | |
Luns J.M.A.H. | 1968 | 6 |
Maes Jef | 1975 | 18 |
Magits Leo | 1966 | 8 |
Malfait Hubert † | 1968 | 16 |
Manteau Angèle | 1967 | 5 |
Marceau Félicien | 1976 | |
Major Louis | 1967 | 7 |
Martens Adriaan † | 1963 | 3 |
Martens Gaston † | 1958 | 2 |
Masereel Frans † | 1961 | 1 |
Minnaert Marcel † | 1970 | 7 |
Minne Joris | 1958 | |
Minne Joris | 1967 | 1 |
Minne Richard † | 1962 | 1 |
Moens Wies | 1975 | 12 |
Mussche Achiel † | 1961 | 2 |
Naessens Maurits | 1961 | 6 |
Nees Staf † | 1959 | 2 |
Opsomer Isidoor † | 1957 | |
Paerels Willem † | 1959 | |
Peeters Flor | 1958 | 1 |
Peeters Karel C. † | 1970 | 11 |
Pelemans Willem | 1962 | 18 |
Philips Luc | 1971 | 9 |
Picard Leo † | 1963 | 17 |
Pieck Anton | 1973 | 11 |
Poels Albert | 1959 | 1 |
Pols André M. † | 1964 | |
Poot Marcel | 1972 | 17 |
Preud’homme Arm. | 1970 | 8 |
Renard Raf | 1977 | |
Rens Jef | 1969 | 6 |
Roelants Maurice † | 1959 | 2 |
Romein-Verschoor Annie † | 1974 | 11 |
Ruyslinck Ward (2) | 1975 | 12 |
Ryelandt Joseph † | 1959 | 10 |
Sabbe Etienne † | 1968 | |
Saverys Albert † | 1958 | 1 |
Schillebeeckx Edward (2) | 1976 | 13 |
Schmidt Annie M.G. (2) | 1974 | 11 |
Schmook Ger | 1963 | 18 |
Segers Paul W. | 1966 | 17 |
Servaes Albert † | 1966 | 3 |
Servranckx Victor † | 1961 | 5 |
Seuphor Michel | 1965 | 4 |
Slabbinck Rik | 1971 | 10 |
Stynen Léon | 1972 | 18 |
Stracke E.P. Desiderius † | 1966 | 4 |
Struye Paul † | 1971 | 8 |
Stuiveling Garmt (2) | 1970 | 8 |
Suenens Leo | 1970 | 8 |
Termote Albert † | 1970 | |
Terruwe Anna A.A. | 1972 | 10 |
Thiel Urbain † | 1967 | |
Thuysbaert Prosper † | 1962 | |
Tinbergen Jan | 1976 | 13 |
Torfs Jos | 1978 | |
Vaerten Jan † | 1974 | 12 |
Van Acker Achiel † | 1964 | 3 |
Van Aken Piet (2) | 1978 | 15 |
Vanaudenhove Omer | 1977 | 14 |
Vanbeselaere Walth. | 1970 | 18 |
Van Cauwelaert Emiel | 1976 | 17 |
Van Cauwelaert Frans † | 1960 | 2 |
Vandekerckhove Michiel | 1973 | 18 |
Van den Abeele Hugo † | 1967 | |
Vandendriessche Ern. | 1969 | |
Vandeputte Robert | 1971 | 16 |
Van der Essen Leo † | 1960 | |
(Van der Goes Hugo) | 1968 | |
Vanderlick Armand | 1969 | 7 |
Van der Meer Frits | 1973 | 11 |
Van der Meer de Walcheren Pieter † | 1966 | 4 |
Vandermeulen Lambertus † | 1974 | 12 |
Van der Mueren Floris † | 1960 | |
Van der Plaetse Antoon † | 1968 | |
Vanderpoorten Herman | 1978 | 15 |
Vandersteen Willy | 1976 | 13 |
Van de Velde Anton | 1964 | |
Van de Voorde Urbain † | 1964 | 7 |
Van Duinkerken Anton † | 1960 | 1 |
Van Eynde Jos | 1975 | 14 |
Van Hemeldonck Em. † | 1958 | 1 |
Van Hool Bernard † | 1970 | |
Van Hulse Camil | 1967 | |
Van Isacker Karel | 1977 | 14 |
Van Istendael August | 1975 | 16 |
Van Oorschot Geert (2) | 1977 | |
Van Overstraeten Jozef | 1966 | 5 |
Van Overstraeten War | 1960 | 10 |
Van Oye Paul † | 1965 | |
Van Reeth Flor † | 1959 | 14 |
Vansina Dirk † | 1965 | 4 |
Van Straaten Werenfried | 1972 | 12 |
Van Vlaenderen Michel † | 1964 | 3 |
Van Waeyenbergh Honoré † | 1961 | 2 |
Van Werveke Hans † | 1969 | 6 |
Van Wilderode Anton | 1976 | 14 |
Vercammen Jan | 1973 | 11 |
Veremans Renaat † | 1959 | 2 |
(Verlooy Jan Baptist) | 1973 | |
Victor René | 1964 | 17 |
Vinck Joseph † | 1970 | 18 |
Vranckx Alfons † | 1973 | 16 |
Walschap Gerard | 1957 | 1 |
Wasserman Ida † | 1968 | 6 |
Westerlinck Albert | – | 15 |
Wijnants Ernest † | 1960 | |
Wildiers Max | 1969 | 7 |
Yoors Eugène † | 1959 | 1 |
Auteur: Hanne Delodder
Promotor: prof. dr. Gita Deneckere
Leescommissaris: prof. dr. Jan Art/prof. dr. Jan Tolleneer
Onderzoek naar de ontstaansgeschiedenis en evolutie van de Vlaamse majorette
binnen de sociaal-culturele context vanaf Expo‘58 tot de vroege jaren ‘80.
In de jaren ‘60 en ’70 werden in Vlaanderen heel wat majorettekorpsen opgericht, dikwijls bij een bestaande fanfare of drumband. Een aantal van deze majorettekorpsen zijn vandaag nog steeds actief, maar de meeste zijn ondertussen opgedoekt. Anderzijds worden vandaag heel wat nieuwe majorette-, twirling- en showkorpsen opgericht die ook deelnemen aan wedstrijden en kampioenschappen in binnen- en buitenland. De majoretteverenigingen die op alle straatkermissen en parades de show stelen zijn stilletjes aan het verdwijnen.
Het volkse karakter en het dikwijls ontbreken van of niet zorgzaam omgaan met verenigingenarchief, maken de majorettecultuur tot een stuk nationaal erfgoed dat dreigt verloren te gaan. Onderzoek op dit terrein dringt zich dan ook op. Tot op vandaag werd naar de geschiedenis van de majorettes weinig of geen onderzoek verricht. Dit onderzoeksproject probeerde deze leegte op te vullen.
Mondelinge getuigenissen vormden, naast film- , foto- en persoonlijk archiefmateriaal, de
belangrijkste bronnen vormen voor de studie.
De rijen majorettes die in hun gloriedagen bij elke festiviteit, straatkermis, parade, optocht en dorpsfeest voor de plaatselijke fanfare marcheerden, behoren duidelijk tot onze Vlaamse feestcultuur. Als onderdeel van onze volkscultuur en van ons collectief geheugen, is deze meisjescultuur een waardevol onderzoeksdomein.
In het voorjaar van 2015 vierde STUK feest. Al 37,5 jaar begeeft het Leuvense kunstencentrum zich in de artistieke voorhoedes. Een boek (STUK, een geschiedenis 1977-2015; Uitgeverij Hannibal) en een tentoonstelling (Was het nu ’t Stuc, STUC of STUK?; STUK Expozaal) onderstreepten dit tegendraadse jubileum. Tegelijk diende de historische terugblik om even stil te staan en om te kijken, om vervolgens te kiezen voor een nieuwe toekomst als Huis voor Dans, Beeld en Geluid. Toch is zo’n ingrijpende koerswijziging in historisch perspectief allerminst uniek. Zichzelf opnieuw uitvinden zit in het DNA van de organisatie, als een logisch gevolg van de constante zoektocht naar artistieke vernieuwing.
Cultuurhistorica Marleen Brock (KU Leuven) vertelt in dit vlot geschreven boek het verhaal van 37,5 jaar STUK – geen mooi afgerond jubileum, maar even tegendraads als het kunstencentrum zelf. Leuke anekdotes en citaten uit interviews met sleutelfiguren, foto’s, affiches en documenten brengen de rijke geschiedenis tot leven.
Status: Lopend
Projectleider: dr. S. Stigter
Instelling: Universiteit van Amsterdam
Tijdsduur: 1 augustus 2023 tot 31 oktober 2024
Onderzoeksprogramma: XS
Dossiernummer: 406.XS.01.148
Per 1 augustus start het onderzoeksproject Smart Care: Artist Intent and Artist Interviews van Sanneke Stigter. Het project, dat gehonoreerd werd in de Open Competitie SGW – XS van NWO, richt zich op de vraag of kunstmatige intelligentie de stem van de kunstenaar kan overnemen in conserveringsonderzoek.
De Open Competitie SGW – XS geeft onderzoekers met een veelbelovend idee of een vernieuwend en risicovol initiatief de kans financiering aan te vragen voor hun onderzoek. De voorgestelde projecten moeten grensverleggend zijn en een bijdrage leveren aan bestaande en nieuwe wetenschappelijke inzichten.
Het gehonoreerde project:
Smart Care: Artist Intent and Artist Interviews
Het interviewen van kunstenaars, curatoren en andere belanghebbenden is essentieel in conserveringsonderzoek om onconventionele hedendaagse kunstwerken te begrijpen. Kunstenaarsintentie is echter niet eenduidig en kan in de loop der tijd evolueren en vorm krijgen of veranderen in de dialoog met kunstenaars. Wat als de kunstenaar er niet meer is, kan kunstmatige intelligentie deze stem dan overnemen? Dit project onderzoekt deze wilde vraag om de besluitvorming rond herinstallatie en restauratie van complexe kunstwerken te ondersteunen; een baanbrekende aanpak die voorziet in smart care voor een duurzame toekomst van complexe kunstwerken.
Simmerlân
Hylke Speerstra
Friese Pers Boekerij/Uitgeverij Noordboek, 1996
ISBN: 9789033014734
Ook Simmerlân (1996), waarin Hylke Speerstra verslag deed van de wandeltochten die hij (toen nog als hoofdredacteur van de Leeuwarder Courant) twee zomers achtereen door Friesland maakte, werd weer volgens dit procedé geschreven.
It Simmerlân, gebaseerd op nieuws dat te klein was om de krant te halen. ‘Dan sprak ik mensen op straat aan. In een mum van tijd keerden ze zich helemaal binnenstebuiten over hun bestaan, over hun eenzaamheid.’
Simmerlân is een bundel met 27 verhalen die Speerstra aanvankelijk als journalistieke impressies in de Leeuwarder Courant publiceerde, toen hij in de zomers van 1994 en 1995 door Friesland wandelde. Die impressies werden – uitgebreid en verwerkt – in 1996 als boek uitgegeven. Eén van die verhalen heet In dauwiete moarn yn Spears (Een ochtend – nat van de dauw – in Spears). Tijdens die wandeling ontdekt Speerstra dat de aloude familieboerderij er niet meer was. Hij mijmert dan even over Hantsje Jans: ‘Hy hat myn famylje erflik belêste mei it reedriden’ (Hij heeft mijn familie erfelijk belast met het schaatsen).
Looptijd:
2021-2022
Meer informatie:
nicas-research.nl/projects/artwork-biographies-and-institutional-memory
Onderzoeker:
dr. Sanneke Stigter
s.stigter@uva.nl
Kunstwerken in museumcollecties worden beheerd en gevormd door institutioneel beleid en persoonlijke opvattingen. Oral History methodologie kan helpen om dit sociaal-cultureel perspectief te onderzoeken.
De instrumenten om dit in het conserveringsonderzoek te vergemakkelijken blijven echter nog achter. Het project ‘Artwork Biographies and Institutional Memory’ (Art_Bios_In_Me) is opgezet langs twee onderzoekslijnen die dit probleem aanpakken. De ene verkent obstakels en valkuilen bij het archiveren en ontsluiten van interviews om de museale workflow te verbeteren, terwijl de andere technologische vooruitgang stimuleert bij het transcriberen en ontsluiten van dit unieke bronmateriaal, waarbij het materiaal wordt klaargemaakt voor digitaal geesteswetenschappelijk onderzoek.
Het Kröller-Müller Museum (KMM) en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) zullen casestudiemateriaal leveren om de deponeringsinfrastructuur te beoordelen met Data Archiving and Networked Services (DANS), en een haalbaarheidsstudie uitvoeren om Automatic Speech Recognition (ASR) aan te passen op het gebied van conservering met de Foundation for Open Speech Technology (FOST). Alleen met tijdgestempelde transcripten worden interviews doorzoekbaar – wat mogelijkheden biedt voor text-mining, kruisverwijzingen en andere toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI). De beoogde methodologische en technologische vooruitgang in het gebruik van Oral History methodologie in conserveringsonderzoek zal van groot voordeel zijn voor technische kunstgeschiedenis, objectdiagnose, conserveringsbesluitvorming en analyse van cultureel erfgoed in het algemeen.