OH-SMArt – Oral History Stories at the Museum around Artworks

Gehonoreerd door:

PDI-SSH

gehonoreerde-projecten-2021-call/

 

Onderzoeker:

dr. Sanneke Stigter

Oral History – Stories at the Museum around Artworks’ (OH-SMArt) is een langetermijn-initiatief om de digitale onderzoeksketen rond het gebruik van Oral History en gesproken verhalen aanzienlijk te verbeteren, met onderzoek naar kunstwerken en musea als gebruikssituatie.

Musea bewaren unieke audiovisuele opnames over kunstwerken in hun archieven, maar hebben een grote achterstand in het openbaar maken en delen van deze informatie, vanwege de bewerkelijke workflow van opslaan en transcriberen, de gevoeligheid van een deel van het materiaal, en het gebrek aan instrumenten om de inhoud te gebruiken en erop te reflecteren.

Dit zijn generieke problemen voor alle onderzoekers die zich bezighouden met gesproken verhalen. Een verbeterde en gebruiksvriendelijke workflow voor het opslaan van gesproken verhalen, die automatisch verbinding maakt met een automatische spraaktranscriptiedienst, zal een belangrijk deel van dit probleem oplossen.

Bovendien maakt de verbeterde workflow de ontwikkeling mogelijk van nieuwe tools die vooral gericht zijn op het faciliteren van reflectie door het bronmateriaal te contextualiseren met lagen van gebruikersinterpretaties, waardoor het gezichtspunt van de onderzoeker in perspectief wordt geplaatst. OH-SMArt, dat op een slimme manier het museum achter de schermen ontsluit, bevordert onderzoek met gesproken verhalen rond kunstwerken en draagt bij aan bestaande digitale onderzoeksinfrastructuren met domeinbrede toepassingen voor kennisontwikkeling.

Nederland, Europa en het Verdrag van Maastricht

Minister-president Ruud Lubbers (r) spreekt de pers toe tijdens een conferentie in Maastricht, na afloop van de onderhandelingen van de EG-leiders over de Europese Unie. Toekijkend zijn de voorzitter van de Europese Commissie Jacques Delors (c) en de minister van Buitenlandse Zaken Hans van den Broek.

Politiek oral history-project:
Nederland, Europa en het Verdrag van Maastricht

Wat gebeurde er achter de gesloten deuren in het Gouvernement op negen en tien december 1991? Welke regeringsleiders domineerden de Eurotop? Hoe kwamen de deals tot stand? Wie waren de winnaars, wie de verliezers? Dit zijn enkele van de vragen waar we antwoord op zoeken in ons politieke oral history-project.

We stellen die niet alleen aan de hoge heren en dames politici en diplomaten. Maar ook aan bankiers, economen, lobbyisten, journalisten en opiniemakers. We richten ons in de eerste plaats op de Nederlandse kant van het verhaal, maar laten ook relevante actoren uit de ons omringende landen – Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk – aan het woord.

Boeren uit de streek en de grensregio lieten flink van zich horen tijdens de top van ‘91

Publieksproject oral history: Mestreech ’92

We verzamelen ook de verhalen van de ‘gewone’ Maastrichtenaren en Limburgers. Want alle herinneringen aan de Eurotop van 1991 en ondertekening van het verdrag in 1992, zijn cultureel erfgoed. Ook die van het grote publiek. Ze leren historici hoe een lokale gemeenschap inspeelde op een gebeurtenis van wereldbelang.

 

Was u tijdens de Eurotop chauffeur van regeringsleiders? Deed u mee aan de boerenprotesten? Speelde u als ondernemer of met uw vereniging in op deze bijzondere gebeurtenis? Heeft u misschien als ambtenaar meegewerkt aan de voorbereidingen? Neem dan contact met ons op. Dat kan via de website van Mestreech ’92. Bekijk de eerste anekdotes en deel ook uw verhaal!

Stories in motion

© Arie Kers – Studio Erasmus

 

Status
In progress

 

Project lead
prof. dr. H.C. Dibbits

 

Institution
Kunst- en Cultuureducatie

 

Duration
1 April 2021 to 1 September 2022

 

Research programme
Innovation and Networks (NWA)

 

eshcc-collaborative-research-project

The research project ‘(Re-)Tracing History. New Methodologies for Making the Past Tangible, Palpable and Negotiable’

 

Drie teams van onderzoekers aan de Universiteit Utrecht, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen zullen innovatieve methoden ontwikkelen die vergeten of genegeerde sporen uit het verleden tastbaar, voelbaar en bespreekbaar maken, om zo maatschappelijke spanningen weg te nemen en het publieke debat te verrijken. Dat doen ze in co-creatie met burgers en maatschappelijke partners, waarbij ze zich richten op oral histories (Erasmus Universiteit), dans en lichaamsbeleving (Radboud Universiteit), en interactieve technologieën (Universiteit Utrecht).

 

Het deelproject van Norah Karrouche en Arno van der Hoeven, ‘Stories in motion: oral history as sustainable data in urban settings’, heeft als doel methoden te ontwikkelen, analyseren en evalueren om oral histories toegankelijk te maken als duurzame bronnen voor burgers en een scala aan belanghebbenden in stedelijke omgevingen.

 

Projecten voor oral historiy worden meestal uitgevoerd in gemeenschappen die door traditionele archiefinstellingen over het hoofd kunnen worden gezien, en over onderwerpen die buiten het bereik van veel verzamelbeleid vallen. Deze oral histories worden na afloop van de projecten vaak niet op een duurzame manier bewaard of gecureerd.

© Arie Kers – Studio Erasmus

Vanaf juni 2021 zullen Arno van der Hoeven en Norah Karrouche een model ontwikkelen voor het verzamelen en verrijken van oral history data, het toegankelijk maken van deze data via standaarden voor data-interoperabiliteit, en het hergebruiken van oral histories om kennis te genereren over maatschappelijke vraagstukken in stedelijke omgevingen. Zij zullen dit doen in samenwerking met verschillende (lokale) partners: Dona Daria, Stadsarchief Rotterdam, DIG IT UP, CLARIAH en Geschiedenislab.

 

 

[dit artikel is een machinevertaling van een gedeelte van het originele artikel op de website van Erasmus School of History, Culture and Communication]

Narrated (In)justice

https://doi.org/10.17026/dans-ze8-yg84

 

status: lopend onderzoek

Narrated (In)justice is een onderzoeksproject (2014-2016) van historica Nicole L. Immler dat in beeld brengt hoe historisch onrecht in toenemende mate door middel van financiële compensatie claims publieke aandacht vraagt. Wereldwijd zijn de laatste jaren compensatiebetalingen voor slachtoffers een belangrijk onderdeel geworden van ‘erkenning’. In Nederland hebben de recente betalingen aan Joods-Nederlandse slachtoffers een rol gespeeld in de claims van slachtoffers van de dekolonisatieoorlog in Indonesië (de zogenaamde Rawagede casus) en zijn ook referentiepunt in de claims van nazaten van voormalige tot slaaf gemaakten uit de voormalige koloniën Suriname en de Nederlands Antillen.

 

Op basis van drie Nederlandse casussen – met betrekking tot de Holocaust, kolonialisme en slavernij – laat het project zien hoe de ervaring van onrecht in families over de generaties doorverteld wordt, wat de motivatie achter compensatie claims is, en wat de perceptie en de betekenis van zulke maatregelen is. De vraag is of dergelijke compensatie ook voldoet aan de verwachtingen die mensen ervan hebben.

 

Het onderzoek Narrated (In)Justice is mogelijk gemaakt door een Marie Curie Fellowship in het 7th European Community Framework Program, uitgevoerd binnen het onderzoeksprogramma ‘Understanding the Age of Transitional Justice: Narratives in Historical Perspective’ van het NIOD Instituut voor Oorlog, Holocaust en Genocide Studies.

 

Immler, dr. N.L. (NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies) (2017): Thematische collectie: Narrated injustice. DANS.

 

https://doi.org/10.17026/dans-ze8-yg84

Interviews in Conservation Research

Universiteit van Amsterdam & NICAS
Sanneke Stigter
2021-2022

 

aantal interviews: 28

(groeiend aantal interviews)

 

  • Restauratoreninterviews / Conservator Interviews
  • Conservatoreninterviews / Curator Interviews
  • Kunstenaarsinterviews / Artist Interviews

 

https://easy.dans.knaw.nl/ui/datasets/id/easy-dataset:178313

Interviews in Conservation Research is een groeiende collectie interviews voor onderzoek en besluitvorming over behoud, conservering en restauratie, gebruik en presentatie van kunstwerken en cultureel erfgoed. Het betreft interviews met kunstenaars en kunstenaarsassistenten, maar ook met restauratoren en curatoren. De thematische collectie is doorlopend en onderdeel van het Interviews in Conservation Initiative. Toevoegingen zijn welkom zodat een ​​rijke collectie van uniek bronmateriaal opbouwt die kruisverwijzingen mogelijk maakt en een uniek beeld geeft van het leven achter de schermen van kunstwerken en cultureel erfgoed in Nederland.

 

https://easy.dans.knaw.nl/ui/datasets/id/easy-dataset:178313

Afscheid van Nederlands-Indië

 

 

Verhalen van veteranen die in voormalig Nederlands-Indië zijn ingezet (1941-1950) uit de Interviewcollectie Nederlandse Veteranen vormen een belangrijke bron voor dit onderzoek, samen met militair-historische en sociaalwetenschappelijke literatuur.

Lees verder op: veteraneninstituut