Digitalisering Jongeren en educatie 2024

Storianan Skondi di Karibe (Verborgen Verhalen van de Cariben)

Resultaten

1. Digitalisering van het archief
Op Curaçao digitaliseerde Patrick Martijn 213 audiotapes uit de collectie van Prof. Rose Mary Allen. De opnames geven inzicht in de orale tradities en sociale geschiedenis van de regio.

2. Opslag en toegankelijkheid
Het gedigitaliseerde materiaal is ondergebracht bij het Nationaal Archief Curaçao.

3. Lesmateriaal voor het mbo
Op Curaçao gaven Prof. Rose Mary Allen en docent/filmmaker Clay Toppenberg lessen aan studenten van Nilda Pinto SBO Steenrijk van de studierichting Zorg en Welzijn niveau 1-4. In Amsterdam ontwikkelde Samantha Illidge (Stichting For an Equal Society) lesmateriaal voor MBO College Zuid. Studenten leerden over oral history als historische bron en de culturele waarde ervan.

4. Creatieve verwerking door studenten
Op Curaçao werkten studenten onder begeleiding van filmmaker Clay Toppenberg aan korte films op basis van het oral history materiaal. In Amsterdam maakte een student een stripverhaal gebaseerd op de interviews. Zo ontstonden eigentijdse, persoonlijke interpretaties van het erfgoedmateriaal.

5. Publieksevenement bij het Nationaal Archief
Tijdens een open dag presenteerden Rose Mary Allen en Clay Toppenberg het project aan studenten, onderzoekers en erfgoedprofessionals. Het evenement toonde hoe jongeren op creatieve wijze betekenis geven aan orale geschiedenissen.

Film door studenten Nilda Pinto SBO Steenrijk

E Historia de Zr. Con

Film door studenten

Hierboven zien we een van de creatieve resultaten van studenten van de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk (niveau 4, Nilda Pinto SBO Steenrijk). Onder begeleiding van filmmaker en docent Clay Toppenberg gaf deze groep hun eigen interpretatie van het oral history interview met een maatschappelijk werkster en verpleegster. Via acteren en dans brachten ze het verhaal tot leven. De studenten namen de film zelf op en verzorgden ook de montage.

Vragen of contact

Vragen over het project? Neem dan direct contact op met een medewerke van Sprekende geschiedenis

Mila Lemmens

Projectmedewerker

Of bel 020-4282728

Mede mogelijk gemaakt door

Jongeren en educatie Participatie 2021-2022

Vrijheid als thema

Het project Vrijheid als thema van ‘Sprekende geschiedenis’ onderzocht hoe mensen uit verschillende perioden en achtergronden het begrip vrijheid ervaren. Door het verbinden van diverse oral history-collecties en het betrekken van jongeren en vluchtelingen bij creatieve presentaties, biedt het project nieuwe perspectieven op vrijheid en onvrijheid in Nederland.

Doelstellingen

  • Inventariseren van de betekenissen die geïnterviewden uit verschillende periodes en jongeren geven aan het begrip vrijheid.
  • Verkennen van de mogelijkheden om verschillende oral history-collecties te verbinden en doorzoekbaar te maken op het thema vrijheid.

Verloop van het project

Ontwikkeling van inhoud:

  • Selectie van 150 interviews uit de collecties Veteranen vertellen, Getuigenverhalen en Ongekend Bijzonder.
  • Transcriptie en labeling van fragmenten die betrekking hebben op vrijheid en onvrijheid, resulterend in 22 unieke labels zoals ‘Gelijke rechten’, ‘Veiligheid’ en ‘Meningsuiting’.

Creatieve presentaties:

  • Twaalf jongeren en acht vluchtelingen uit Den Haag werkten samen aan de expositie “Mijn vrijheid – jouw vrijheid”.
  • Deelnemers gebruikten fragmenten uit interviews als inspiratie voor foto’s, animatiefilms en video’s, die werden gepresenteerd in het museum Beeld en Geluid in Den Haag.

Educatief materiaal: 

  • Ontwikkeling van het programma Vrijheid in beeld en geluid, gericht op jongerenwerkers en docenten in het MBO en voortgezet onderwijs;
  • Het programma stimuleert jongeren om na te denken over vrijheid en dit creatief te uiten via fotografie, animatie en video.

Essay:

Opening van de mini expositie ‘Mijn vrijheid – jouw vrijheid” in Beeld en Geluid in Den Haag

Resultaten en impact

  • Verbinding van diverse oral history-collecties op het thema vrijheid, waardoor nieuwe inzichten en vergelijkingen mogelijk zijn.
  • Actieve betrokkenheid van jongeren en vluchtelingen bij het verkennen en uitdrukken van het begrip vrijheid.
  • Beschikbaarheid van educatief materiaal dat het thema vrijheid toegankelijk maakt voor een breder publiek.

Partners en financiers

Het project werd uitgevoerd in samenwerking met onder andere het Stagehuis Schilderswijk, Habesha Spirit, Beeld en Geluid Den Haag, en diverse kunstenaars en docenten. Financiering werd verstrekt door het Mondriaanfonds, het Fonds voor Cultuurparticipatie en andere culturele instellingen.